zondag 12 januari 2014

Houdbaarheidsdata op beauty- en verzorgingsproducten

Wat is het nut van houdbaarheidsdata op beauty- en verzorgingsproducten? Ik ga echt niet bij het openen de datum opschrijven en zodra de zes maanden om zijn, het product weggooien. En waarom zijn er enorme verschillen in deze 'houdbare' periodes? Ik ging opzoek naar het doel van deze vage datum op producten.


Mijn zeep is zes maanden na het openen niet meer te gebruiken (heel geloofwaardig), terwijl mijn Face Wash tot 24 maanden na het openen bruikbaar is. Vreemde zaak. Uit onderzoek is gebleken dat 66% van de vrouwen producten die niet op zijn gewoon blijven gebruiken na de uiterste toegestane gebruiksdatum. Ik ben dus niet de enige die hier zo over denkt. Wat kun je ervan krijgen?

Er kunnen schimmels en bacteriën in je make-up ontstaan, die je vervolgens lekker op je huid gaat smeren. Ai. Als je dus ineens huidproblemen krijgt die je nooit had, kun je het probleem hier zoeken.


Ook zijn meerdere factoren die de uiterste gebruiksdatum kunnen verlengen/verkorten. Wat kun je eraan doen om je producten zolang als mogelijk 'goed' te houden?

  • Sluit de verpakking na gebruik altijd goed af; 
  • 'Pomp' niet bij mascara en eyeliner; 
  • Was je handen voor gebruik als het product in een potje zit zonder kwastje; 
  • Laat producten niet in de zon liggen, door uitdroging verkort je de levensduur ervan. 

Neem de data dus niet té serieus. Zie het als een tip, krijg je problemen: dan is het handig om het product weg te gooien. Merk je geen verschil, is weggooien van een goed product natuurlijk niet nodig! 


Carina 

2 opmerkingen:

  1. Hi, you have wonderful blog and great post, did we follow each other already? if not, would you like to follow each other? if you decided to follow me on BLOGLOVIN, please let me know so I can follow you back! thank you.

    xoxo, J
    www.love-joice.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel erg handig :) Ik let eigenlijk nooit echt op de houdbaarheidsdata, moet ik toch maar eens wat beter gaan doen dan!

    liefs,
    Femke

    BeantwoordenVerwijderen